Om meg

Bildet mitt
Stjørdal, Norway
MENNESKE & MILJØ. Min interesse ligger i å få større bevissthet om alle tings sammenheng og samspillet med naturen. Å forbinde det spirituelle med det jordnære gir livet større dybde og mening, og respekt for alt levende.

31.05.2012

HJERTEVIN

Hildegard von Bingen, benediktinerabbedisse og mystiker som levde i Tyskland på 1100-tallet, var også kjent som dyktig naturmedisiner. Resept på Hjertevin er hentet fra hennes nedtegnelser og gjengitt i boka Helse fra Guds apotek. Hjertevinen skal være effektiv ved mange typer hjerteproblemer, til  lindring og noen ganger helbredelse, som vi kan lese om i boka. 

Det er så flott at vi fortsatt kan bruke de samme oppskriftene og ingrediensene som den gang da de levde mer i pakt med naturen. Jeg ble inspirert til å lage denne medisinske vinen og gikk til innkjøp av foreskrevne ingredienser.  Den er enkel å lage og smaker godt. Dette er jo til medisinsk bruk og her er det snakk om inntak i små mengder, kun noen spiseskjeer daglig, fra 1 til flere, alt etter problemets karakter. Altså ikke egnet til hyggelige kvelder med kos og vin.




Alle ingrediensene er selvfølgelig økologiske. Vinflaska ble valgt ut fra navnet, «Vina Illision», som  passer godt til den bevissthetslinja jeg er på. Alt er jo til syvende og sist en ILLUSJON.



Resept på HJERTEVIN  av Hildegard von Bingen

"10 friske persillestilker med blad legges i 1 liter god hvitvin (eller rødvin) tilsatt 1-2 spiseskjeer ren vineddik Dette skal koke i 10 min over svak varme. (Obs: det skummer). Så  tilsetest 300 g ekte bihonning og det hele skal koke i 4 min. til. Vinen siles og fylles varm på flasker som først er skylt med sterk alkohol. Skru lokket godt til. Bunnfallet som dannes i flaskene er ikke skadelig og kan godt drikkes. Hver og en må selv finne ut om de vil at honningen skal koke eller ikke."

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar